Jubilæumsskrift

Velkommen til 70 år i godt selskab

Traditioner, sikkerhed, visioner og fornyelse

                   
Mogens Andersen var 24 år, da han i 1972 kom ind i Gislev Rejser  - han fortæller: 
Jeg er vokset op i et specielt miljø, hvor rejseliv har præget dagen. Når man har været med hele vejen, giver det en fornemmelse af, hvorledes en rejse skal udarbejdes. Det har givet mig et spændende liv og mange gode udfordringer i takt med at Gislev er vokset. Stressende og belastende - næh i grunden ikke. En meget forstående og hjælpsom familie, og en loyal og rutineret medarbejderskare gør jo meget til, at man næsten altid er glad for at gå på arbejde. Mon det er anderledes for mig end for andre? Kvalitet – Organisation – Økonomi er de 3 nøgleord, som er vigtige for Gislev Rejser. Jeg forsøger at lede firmaet i tråd med dem.

Kvaliteten vedrører kunderne
God kvalitet vil sige at indfri kundernes forventninger. Rejseproduktet skal til stadighed kunne leve op til de fornyede krav, der stilles til nye oplevelser, forbedrede hoteller, service fra rejseledere og chauffører, redelig information og spændende rejsemål - for bare at nævne nogle eksempler.

En rentabel virksomhed
Der skal være plads og råderum til at investere i nyt materiel, udvikle nye rejser, råd til at turde løbe en risiko i fremskridtets navn. Det giver også tryghed for kunderne, arbejdsro, og sikkerhed for medarbejdere og ejerkreds.

Organisationen skal hele tiden tilpasses  
Der skal også være velordnede forhold for medarbejderne. Ligesom man til stadighed udvikler på rejserne, skal der også udvikles på organisationen således, at Gislev er en sund, effektiv og attraktiv arbejdsplads. Jeg er faktisk lidt stolt af, at vi har fejret en del 10-, 25- og 30 års jubilæer for medarbejdere.

Jeg tror på, at disse 3 begreber til stadighed skal være i balance. Lidt billedligt fortsætter Mogens Andersen: Hvad nytter det, at firmaet tjener penge, hvis kvaliteten og organisationen ikke er i orden – det ville være temmelig kortsigtet. Men modsat er det jo også perspektivløst at forkrome organisationen eller udgive en kvalitet, som der ikke er dækning for. Der er nu gået 44 år siden jeg begyndte. Et valg, som jeg selv traf. Min søn Poul er idag en del af ledelsen og klar til at føre Gislev Rejser videre.

Lidt om rejser og tryghed undervejs
Rejser er noget meget personligt. Hver enkelt gæst vælger sit eget rejsemål og forbereder sig ofte i lang tid på rejsen: Hvad skal jeg opleve? Hvad skal jeg have med? Og hvad skal jeg købe med hjem? Samtidig kan en gæst være nervøs for, om det nu er det helt rigtige, der er valgt. Hvordan er bussen? Hvordan er hotellerne? Hvordan er rejselederen? Hvorledes og med hvem skal jeg flyve? Og hvordan er de andre gæster på turen? Her kommer Gislev ind i billedet. Vores erfaringer gør, at de fleste gæster kunne have sparet sig deres bekymringer. Vi benytter kun 4- og 5-stjernede busser med ekstra god benplads og vi ved, hvilken erfaring rejselederen skal have med for at magte opgaven. Og vi ved også, hvad der er værd at opleve. Tryghed er kort og godt nøgleordet. Vi kaster os ikke ud i noget nyt og uprøvet, før hjemmearbejdet er gjort. Planlægning er det halve arbejde og det prioriteres højt.

I er ofte i tæt kontakt med kunderne. Kan det mærkes på rejserne?
Det mener jeg så afgjort det kan. Kunden er en medspiller og en god inspirationskilde - dels til udvikling af nye rejser, men absolut også – og det er vigtigt – til forbedring af de eksisterende.

Hvilke nye tiltag planlægger Gislev Rejser?
Hos Gislev Rejser tror vi på fremtiden. Vi investerer hele tiden i nye rejsemål og vi udvikler rejser med både med fly, skib og med bus. Vi udvikler hele tiden vores organisation og benytter de nyeste teknologier. Vi sikrer kunderne en høj grad af komfort med "egne" flyruter og 5-stjernede busser, og så har vi i 2014 købt et nyt stort hovedkontor.

Tak for de første 70 spændende år.

Mogens Andersen                  Poul Andersen

 

70 år i tal

Gislev Rejser i tal og årstal
 

Ejerforhold: Aktieselskab
Antal busser: 3 (Alle under fem år)
Antal ansatte: 40-150 afhængig af sæsoner      
Antal gæster årligt: Ca. 50.000.
Gislev arrangerer også private grupperejser for organisationer, firmaer og foreninger

1946: Firmaet starter med en ældre lillebil
1947: Første turistbus med plads til 14 personer
1963: Gislev overtager ruten Odense   Gislev   Svendborg fra Poul Andersens far, Valdemar Andersen
1968: Salgskontor i Svendborg       
1969: Salgskontor i Odense
1970: Indvielse af stort garageanlæg. Firmaet omdannes til A/S
1971: Der flyttes fra privat til ny administrationsbygning   
1972: Grundlæggeren Poul Andersen dør  
1985: Hovedkontoret udvides til 500 m2                                                   
1992: Gislevs første fly går i luften til Færøerne, Island og Skotland
1996: Hovedkontoret udvides og moderniseres endnu en gang                                                     
1998: Gislev Rejser kåres til Danmarks bedste busrejsebureau                                                      
2004: Den mangeårige leder, Kathrine Andersen, dør i en alder af 81 år
2006: Gislev Rejser fejrer 60 års jubilæum og inddrager endnu en bygning til den fortsatte vækst
2012: Gislev indfører som de første 5-stjernede busser med høj komfort og 81 cm benplads. Senere udstyres disse med gratis Wi-fi
2014: Gislev flytter til nyt stort hovedkontor i Ringe
2015: Ny responsiv hjemmeside og tiltagende markedsføring via sociale medier
2016: Gislev fejrer 70 års jubilæum
2016: Gislevs antal af "egne" fly sætter rekord - nu flyves fra båden Odense, Billund, Aalborg og København

Gislev 1946 - 2016

Historien om Gislev Rejser
 

Gislev ligger ved Ringe på Midtfyn. Her blev firmaet grundlagt for 70 år siden, hovedkvarteret ligger i dag i Ringe. Begyndelsen var beskeden. I februar 1946 startede den 29 årige Poul Andersen som selvstændig, da han købte den lokale lillebil af genboen Ernst. Poul Andersen var ikke ukendt med at køre bus og lillebil – han havde ofte hjulpet Ernst. Nu fik han selv ansvaret for den daglige drift. Eller rettere sagt familien Andersen fik ansvaret. Pouls kone, Kathrine, hjalp til som chauffør og stod for regnskaberne. I mange år var hun også ansat i den lokale bank. Telefonen klarede Kathrines mor, Oline Rasmussen.

I 1970 omdannes Gislev Rejser til et A/S. De tre stiftere er foruden dem selv sønnen Mogens. Planerne var herefter at han efter endt studietid og soldatertjeneste skulle indgå og læres op i branchen og familieforetagendet - sådan kom det ikke til at gå. Poul Andersen dør pludselig i 1972. På det tidspunkt er sønnen endnu ikke færdig som soldat men indtræder i september 72, sammen med sin mor, i den daglige ledelse. Kathrine blev på det tidspunkt firmaets adm. direktør og Oline – ja hun var stadig i en alder af 73 aktiv ved telefonen. Og Mogens – han skulle jo læres op, så det blev til buskørsel, mekanikforståelse, regnskaber og rejseproduktion i en dejlig blanding sammen med afslutning af studie. Staben talte på det tidspunkt 10 medarbejdere.  

Først i 80’erne sker der et generationsskifte. Mogens Andersen overtager nu den formelle ledelse af firmaet. Kathrine fortsætter sin daglige dont. Kathrine sørgede for, at de gode traditioner for kvalitet og service samt personlige kontakter til kunderne blev markant fastholdt og bevaret. Hun administrerede de mange breve, som deltagerne sendte efter en rejse. Det betød også, at hun uddelte såvel ris som ros til personalet. Kundernes ytringer og hendes mangeårige erfaring med rejselivet var en vigtig del af grundlaget, når rejser skulle forbedres og nye skulle startes op. Det er i dag stadig en del af firmaets kvalitetspolitik. Og så stod hun i mange år for de årlige rejsefester. Da det gik hedest til, kunne Gislev samle mere end 1000 gæster tre aftener i træk. Flere gange blev hun beskrevet som den fynske rejsedronning. Kathrine døde i 2004.

Nyeste skud på stammen hedder også Poul Andersen, cand. merc., 39 år og idag direktør i Gislev Rejser. Og så er det næsten unødvendigt at tilføje, at han er søn af Mogens Andersen og Kirsten Søegaard. De har også døtrene Marlene og Charlotte. De nævnte navne er kendte af Gislevs gæster, da firmaets busser er navngivet efter dem.


Rejser og oplevelser i 70 år
I 1947 købte Poul Andersen sin første bus. En brugt sag til 14 personer - navn Den grimme Ælling. Vognmandsfirmaet hed GISLEV TURISTFART. Kunderne var mest sportsklubber og foreninger fra lokalområdet. Intet var for småt. Intet var for stort. I 1951 gik den første tur til udlandet. Det var sangkoret fra Søllinge, der skulle til stævne i Finland. Kimen var lagt til rejser. Samme år startede Krogager i Tjæreborg.
   
Danskerne var i 50’erne ved at komme til hægterne efter krigens smalhals og rationeringer af alt, hvad der smagte. Nu var det tid til at komme ud og se verden og købe gode sager som chokolade, kaffe, vin, spiritus og tobak til lave priser. Rejsen betalte ofte sig selv. Fra 1953 havde Gislev regelmæssige 3 dages rejser på programmet.

I første omgang til Hamburg, hvor gæsterne først slog sig løs i Zillertal på Reperbahn i St. Pauli. Dagen efter var der ”kulturel” rundtur i Hamburg og så skulle der købes vin med hjem. Det foretrukne var Mosel- og Rhinskvine med kendte navne som Klosterblod og Den med Tyren. Rejserne var populære og der blev indkøbt flere busser.

I 1956 dukkede Simon Spies op med ideen om, at man også kunne flyve. I Gislev holdt man hjulene på jorden, men rejserne blev større og mere omfattende som fra Nordkap i nord og til Tunis, og Spanien i syd. Sådan blev det heller ikke ved, for først i 90’erne gik Gislev også i luften – det vender vi tilbage til. Frem til 1995 kørte firmaet også kollektiv trafik mellem Svendborg, Gislev og Odense.

 
Busser, fly og oplevelser
I Gislev er det helt afgørende, at kunderne får så mange og gode oplevelser som muligt. Og det lader til, at kunderne er enige.  På mange rejser opleves, at gæsterne kommer hinanden ved. De har stort set samme alder, de har valgt samme type rejsemål, og de er opsat på at opleve det, de har hørt om i skolen for mange år siden. Mange har også læst om rejsemålet og set det i tv eller på nettet.

Et af de helt store nyhedstiltag skete i 1992, da Gislev gik i luften. En ny æra var skabt. Ideen i vores flyrejser er, at kombinere fly fra Danmark med spændende rundrejser eller ophold på destinationen, hvor man så benytter udenlandske busser. Det er blevet en meget stor succes og i Jubilæumsåret 2016 har vi cirka 70 spændende rejsemål med fly. Paletten spænder meget bredt fra Nordkap til Australien, Asien, Kina, Canada og USA. Og naturligvis over hele Europa. Det er helt sikkert, at Poul Andersen i 1946 ikke engang turde drømme om at sende folk så langt ud i verden. Men verden har forandret sig. Og i Gislev gør vi vores yderste for at følge udviklingen og præge den.

    
Vækst og stabilitet

Ideen med god service ved bestilling, venlige og imødekommende rejseledere og gode hoteller har nu holdt i 70 år. Gislev Rejser er stadig et selvstændigt danskejet rejsebureau i en tid, hvor det meste af branchen er opkøbt af udenlandsk kapital.

Sidste år  sendte Gislev Rejser mere end 50.000 gæster ud i verden. Det skaber beskæftigelse til mere end 150 personer i højsæsonen. Her er tale om firmaets egne chauffører og en mindre hær af rejseledere, der hver især har deres specialer. Endelig er der de mere usynlige. Det er de vigtige interne medarbejdere, der står for planlægningen af rejserne, fremstillingen af programmer samt den telefoniske og skriftlige kontakt med kunder og samarbejdspartnere. Samarbejdet mellem disse forskellige grupper er af afgørende betydning for veltilrettelagte rejser og tilfredse gæster. Udviklingen i de første 70 år har vist, at Gislev har lært kunsten: At lytte til kunderne og herefter få det hele til at fungere.

Lad os slutte denne lille historie med et citat af H.C. Andersen: At rejse er at leve.
H.C. Andersen rejste i det meste af Europa. Han skrev om det, han oplevede. Han tegnede det, han så. Og han lagde kimen til danskernes rejselyst. I dag er danskerne nogle af de mest berejste i verden. Og i den historie har Gislev Rejser i 70 år spillet sin rolle.

 

 

70 år i billeder